FAQ
• Vilka dokument behövs till min ansökan?
Om du är privatperson över 30 år behövs en färsk inkomstuppgift från Skatteverket för både dig som sökanden samt för ev make/maka/sambo. Även ett intyg från ögonläkare eller syncentral behövs. Söker du bidrag för studier behövs ett intyg från skolan.
• Jag har inte BankID. Kan jag ansöka om bidrag på annat sätt?
Ja, välj fliken Standardinloggning och skapa ett konto med din e-postadress.
• När får jag besked om min ansökan?
Cirka 3-4 veckor efter du lämnat in ansökan. Om vi behöver kompletterande underlag från dig kan det ta det längre tid. Vi skickar i så fall meddelande om det – du hittar det under fliken Meddelanden.
• Hur får jag meddelande om jag blivit beviljad bidrag eller fått avslag på min ansökan?
Via ett mejl. Titta i mappen Skräppost, då mejl ibland kan hamna där. Beslutet finns också på ”Min sida” under fliken Meddelanden.
• Jag har blivit beviljad ekonomiskt bidrag, när sker utbetalningen?
Inom 1 vecka efter beslut. Utbetalning sker till det konto som angavs i ansökan. Beviljade bidrag betalas inte ut kontant.
• Hur redovisar jag bidraget jag fått beviljat?
Senast 3 månader efter du fått ditt bidrag beviljat behöver du logga in och ladda upp kvitton/underlag under Fliken Rapporter. Utbetalning sker därefter inom en vecka.
• Hur behandlar ni mina personuppgifter?
Vi behandlar dina uppgifter i den utsträckning som krävs för att handlägga din bidragsansökan.
• Hur kan jag komma i kontakt med Iris Förvaltning?
Om du har skickat in en ansökan kan du logga in och skriva ett meddelande. Du kan också mejla.
Uppge alltid ditt ärendenummer (ENS2024/XXXX, SYN2024/XXXX, ORG2024/XXXX) i all kontakt med oss, då kan vi hjälpa dig snabbare.
E-post: bidrag@irisstiftelseforvaltning.se
Telefon: 08-402 15 50, knappval 2. Vi svarar helgfria vardagar kl 9.00-12.00. Avvikelser kan förekomma.